Vegetarianism

Idag har jag inte ätit kött på sju månader. Jag är fan stolt över mig själv. Dock har jag inte varit vegetarian (är lakto-ovo-vegetarian, dvs jag äter ägg och mjölkprodukter, men inte kött, fisk eller skaldjur osv. Dock försöker jag äta så mycket vegankost som möjligt) ända sedan dess, då jag åt fisk fram tills december. Så har varit riktig vegetarian i drygt fem månader. Det fungerar väldigt bra att vara vegetarian, jag mår sjukt mycket bättre nu!

Två saker är dock lite jobbiga:
1. Det kan vara svårt att äta ute. Många restauranger erbjuder typ bara en vegetarisk rätt, så det är inte mycket att välja mellan. Dumma köttnorm…
2. Att konstant får behöva försvara mig varför jag inte äter kött. Jag tvingar inte mina icke-vegetariska vänner att förklara varför de äter kött, (alla är inte lika hetsiga angående detta, många accepterar att jag är vegetarian men många gör det inte). Om folk frågar varför jag inte äter kött, då är det mer okej, dock har jag fått den frågan ca 3232787 gånger nu, och börjar tröttna.

”Du kommer aldrig få i dig tillräckligt mycket protein om du är vegetarian”. Ah för protein finns bara i kött och fisk då eller? Det är inte så att protein finns i ägg, bönor, spenat, tofu, sojaprodukter eller quornprodukter? Nej nej, det gör det ju inte.
”Du kommer aldrig kunna bygga muskler om du inte äter kött” Ja, för det är ju min enda hobby…
”Djuren är ändå inte värda något, så du kan lika gärna äta dem”. Ja, men det är din åsikt, kah delar inte den så du kan lika gärna hålla tyst nu.
”Du tar djurens mat ju”. Ja men du äter djurlik, vem är ”ondast” av oss två?

Jag är vegetarian för att jag inte gillar kött, tycker inte det är rätt att föda upp djur endast för att döda dem så att vi kan få mat, det är dåligt för miljön med köttindustrin osv. Jag har inget emot folk som äter kött, jag vill bara att de ska kunna försvara sig och sitt köttätande om de förväntar sig att jag ska kunna förklara och försvara min vegetarianism, vilket jag tycker att jag har gjort ganska bra här.

20140508-073240.jpg

20140508-073247.jpg

Kommentera

