Impopulära saker att säga till en skåning

Jag har fått lära mig den hårda vägen att det finns vissa saker som en inte ska säga till skåningar. De blir inte så glada av att få höra vissa saker.

  • ”Men snälla rara du, kan du försöka artikulera så jag i alla fall har en chans att förstå vad du säger?”
  • ”Jag förstår inte varför vi bestämt ville ha tillbaka Skåne från Danmark. Jag menar, ni pratar ju ändå likadan och är typ samma sak. Tomato, tomatoe, liksom”.
  • Att säga ”va?” efter varannan mening är inte alltid så uppskattat heller.
  • ”Kan du i alla fall försöka prata rikssvenska, så som jag gör?” (så pratar jag inte ens rikssvenska, även fast jag tror det, lol)

But then again, det finns saker som jag inte uppskattar att höra från andra heller.
T.ex. när en skåning sa till mig:

-ah, men du är ju från Göteborg.
-Nej, jag är från Bohuslän!!
-Jaha, typ Billingsfors?
-NEJ, det är ju DALSLAND!!
-Ja, typ Bohuslän?
-MEN NEJ!

Kommentera

