Det här med preventivmedel…

Jag har läst en del debatter och åsikter om preventivmedel lately. Och detta är mina åsikter. Jag säger inte att jag har rätt, men jag har i vart fall inte fel.

  1. Att säga ”tjejer” till de som tar hormonella preventivmedel är fel. De som kan ta exempelvis p-piller är de med en livmoder. Alla tjejer har inte en livmoder och alla som har livmoder är inte tjejer.
  2. Det är fel att säga att en sorts preventivmedel fungerar för alla. Har hört så många kompisar som säger exempelvis ”jag har p-stav!! Det är det bästa någonsin, alla borde ha det”. Nej, för p-stav fungerar inte för alla. Jag hade p-stav i 10 månader när jag var 16-17, och det fungerade inte alls för mig. Så säg inte att en visst hormonellt preventivmedel fungerar för alla.
  3. Det finns de som tycker att hormoner är hemskt, och vill att alla ska använda kondom/pessar/kopparspiral, and that’s fine, men jag behöver hormoner för att kontrollera min mens. Hade jag inte haft jobbig mens hade jag lätt kunnat ha hormonfria preventivmedel, men eftersom jag har mycket blödningar, mycket mensvärk och mår allmänt skit när jag har mens så behöver jag något som hjälper mot detta. Kopparspiral kan ofta ge rikligare mens, och det behöver jag verkligen inte ha.
  4. Om du inte vill ha någon form av hormoner, that’s fine, men det är ändå viktigt att skydda sig mot graviditet, i alla fall om en är i ett förhållande som involverar mycket kuk-i-fitta-sex. ”säkra perioder” samt ”dra-ut-innan-sprut”-metoden kan fungera, men betvivlar att de fungerar varje gång.

And also; tänk på att använda kondom. Kondom är viktigt. Kondom är en bra uppfinning.

3 reaktioner på ”Det här med preventivmedel…

  1. Hej!

    Viktigt att prata mer om fruktsamhet och hur vi skyddar oss mot ofrivilliga graviditeter och smittor. samt bevarar vår fertilitet ifall den skulle vara önskvärd senare i livet. Kanske vi ska diskutera detta på ett helt nytt sätt? ( Inte för och emot p-piller och fastna i det)

    Spermieproducenter har fyra val; undvika sex som kan resultera i graviditet, trä-på-kondom, vasektomi eller att tillsammans med sin partner lära sig Billingsmetoden/Naturlig familjeplanering/NFP (appar, p-dator) och tillsammans praktisera det. NFP inte alls samma som ”säkraperioder” utan en mycket säker beforskad metod.

    Spermieproducenter bör vara noga med att ha koll på sina spermier eftersom de rent juridiskt inte har rätt att avbryta en oönskad graviditet. För att kunna njuta av sex utan att oro för ofrivilligt föräldraskap.

    Ägglossare kan antingen ha hormoner eller hormonfritt eller både och. Inget passar alla..

    Men de 600 000 som väljer p-piller, ( akut-p-piller, spolar ner p-plåster och p-ringar) väljer att sprida hormonstörande ämnen av värsta slag som inte går att rena och drabbar andra varelsers fruktsamhet. Det ÄR hemskt! Alltså ingen privatsak vilken metod som väljs. Även om sex är det.

    Hela fruktsamhetscykeln slås ut med kombinerade syntetiska hormoner och det blir varken ägglossning eller mens, däremot en bortfallsblödning. För de som blöder mycket är hormonspiralerna oftast lämpligaste alternativet och betydligt mer effektiva än p-piller, som har rätt låg säkerhet. Men alla spiraler orsakar en konstant inflammation, olika hur reaktionerna blir. Finns ingen forskning på såna biverkningar. Alla som har svåra menssmärtor googla ”endometrios”.

    Kopparspiral har sannolikt fler biverkningar än vad vi idag känner till och har forskat på. kopparspiral.blogspot.se Hormonspiral kan också ge många biverkningar, som nedstämdhet.

    Finns tre moderna silikonpessar ( FemCap, Caya och Milex) idag, samt stoppa-in-kondom. Alla barriärmetoder minskar risken för hiv/och flera STI. Fast kondom skyddar även mot herpes och HPV, det gör inte pessar.
    Alla barriärmetoder kan användas tillsammans med alla hormonella p-metoder utom p-ring ( trä-på-kondom går bra).

    Läs mer på:
    pessar.nu
    hormonfri.nu
    familjeplanering.se
    naturafemme.se
    preventivmedel.com

    Om oskyddat samlag förekommit under fertil period är kopparspiral insatt inom fem dygn den absolut säkraste och miljövänligaste akut-metoden. För den som inte vill ha kvar den, dra ut spiralen själv när mensen kommer.

    Jag önskar alla fick reda på vad det finns för olika preventivmetoder och för-och nackdelar med dem alla. Och därefter gör ett informerat val. Om biverkningar uppstår, byt metod. Lyssna mindre på kompisar, mer på din kropp och dig själv.

    Sen kan vi vara tacksamma för att vi har fri abort sen 1974 i Sverige. Det underlättar onekligen livet om behov skulle uppstå. Samt vår föräldraförsäkring etc om valet blir att fortsätta en graviditet.
    Gratis preventivmedelsrådgivning är också bra, om den fungerar…

    Lycka till med ditt val av preventivmetod.

    Hälsar Birgit Linderoth
    Gröna Barnmorskan
    Feminist och miljövän

    1. Hade jag stått ut med min mens så hade jag kunnat ha pessar/kondom (dock aldrig i livet kopparspiral) så hade jag mer än gärna haft det. Men nu måste jag ha något med hormoner för att kontrollera min mens. Men tack för fin kommentar 🙂

  2. Hej igen! Ja, blöder du mycket är hormonspiral det som minskar blödningsmängden bäst. Kolla S-ferritin, inte samma som Hb, ifall du känner dig lite trött. Finns en liten hormonsprial som heter Jaydess. Innehåller inte östrogen så inte samma risker som p-piller. Har du extrem smärta kan du ha endometrios. Ibland finns det inget perfekt alternativt, då får en välja det minst sämsta. För många är hormonspiral en räddning. En del kan småblöda första tiden, men sen brukar blödningarna minska och ibland försvinna helt. Menskopp eller pessar som menskopp underlättar ju menshanteringen rent praktiskt. Sy gärna ( eller köp) en vetevärmarpåse att ta till om du har ont. Min mormor, född på sen 1800-tal körde varma grytlock. Jag tycker ditt inlägg var mycket bra, inte minst ur ett genusperspektiv. Lycka till med spiralen!

    Birgit Linderoth

Kommentera

