Spiral – första uppdatering

Har nu haft min hormonspiral, Mirena, i fyra veckor och tänkte göra en kort uppdatering, i en lista av för och nackdelar.

Fördelar:
– Relativt billigt, i alla fall beroende på vilket län en bor är och hur gammal en är. Min kostadel 100 kr eftersom jag bor i Västra Götaland och är under 25 år.
– Den kan sitta i min livmoder i hela fem år. Fett nice.
– Den ger i regel mindre mens till alla som har den.
– Insättningen var inte så obehaglig som jag förväntade mig.
– En slipper tänka på att ta minipiller hela tiden.
– Om jag har fattat det rätt så är en hormonspiral har en relativt låg dos av hormon då den hormonet ”skickas ut” under 24 h, istället för om en tar minipiller t.ex.
– Om en spyr/får diarre/dylikt så påverkar det inte spiralen.

Nackdelar:
– En får ju tänka på att det är ett litet ingrepp, och det är alltid en risk.
– Trådarna kan kännas/göra ont/vara obehagligt för en kukbärare vid penetrationssex (om en har det alltså).
– Dagen som jag fick spiralen isatt hade jag jätteont. Men jag överlevde.
– Den kan stötas ut av kroppen, även om det är ovanligt.
– Hade mens i två veckor nyss, dock bara lite, blödde knappt ett trosskydd per dag. Men nu är den slut!

Hoppas att min spiral kommer fortsätta vara trevlig mot mig i framtiden och att jag kommer ha den ett bra tag till 😀

Kommentera

