Kött i matprodukter

I många matprodukter som en tror inte innehåller kött kan faktiskt innehålla det, så det gäller att läsa innehållsförteckningarna.

Löpe är krossad kalvmage. Den mesta löpen kommer idag från import, eftersom det antal kalvar som slaktas i Sverige inte räcker till landets ostproduktion. Usch. Idag finns det s.k. vegetabilisk löpe, och det skrivs i regel som ystenzym (http://sv.wikipedia.org/wiki/Löpe)Löpe finns t.ex. i vissa sorters ost, viss yoghurt och en del kvarg.

Gelatin är också kött. En kokar typ ben/benmärk från lik eller något sånt. Gelatin finns bland annat i massa godis, viss yoghurt samt vissa färskostar, typ Créme Bonjour. Gelatin finns även i vissa mediciner, men om en tar någon medicin som innehåller gelatin tycker jag att en ska ta den, för det är en medicin som en borde ta.

Mitt råd till nyblivna veg*aner är att läsa på innehållsförteckningarna. Jag har råkat få i mig gelatin och löpe och massa skit, innan jag lärde mig att läsa på innehållsförteckningar. Det är värt att minnas!

2 reaktioner på ”Kött i matprodukter

  1. Om ens läkemedel innehåller någon en inte önskar brukar en kunna byta fabrikat och förhoppningsvis innehåller då dessa inte gelatin eller laktos, eftersom att det är ämnen som inte tillför annat är konsistens i läkemedlet.

Kommentera

